Zagadnienie opóźnień w lotach dla wszystkich linii działających na rynku europejskim reguluje Rozporządzenie Unii Europejskiej (WE) nr 261/2004, które weszło w życie w lutym 2005 r. Zasada UE 261/2004 ustanawia wspólne reguły w sprawie odszkodowania i pomocy dla pasażerów linii lotniczych w przypadku opóźnienia, odwołania rezerwacji bądź odmowy odprawy na lot. Co ważne podlegają mu zarówno linie tradycyjne, niskobudżetowe jak i czarterowe. Tak więc nie gra roli cena biletu czy klasa podróży. Nie ma więc znaczenia,  z usług jakich linii korzystamy ani na jakiej trasie miał się odbyć lot. Do poniższych regulacji muszą się stosować wszyscy przewoźnicy, którzy chcą świadczyć usługi na terenie Unii Europejskiej.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z Rozporządzeniem WE 261/04 pasażerowi podczas oczekiwania na lot przysługują:

  1. Posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania w trakcie opóźnienia,
  2. 2 rozmowy telefoniczne lub 2 telexy, faxy lub 2 maile
  3. Zakwaterowanie w hotelu lub zwrot kosztów zakwaterowania w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub
  4. Transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania lub zwrot kosztów transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

Jednak niezależnie od tego pasażerom przysługuje odszkodowanie za opóźnienia większe niż 3 godziny w stosunku do zaplanowanej godziny lądowania. W takie sytuacji, zależnie od długości trasy, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 €.

Rodzaj i długość lotu Przykład trasy Wysokość odszkodowania
Loty krótsze – do 1 500 km Poznań – Kopenhaga 250 Euro
Loty w obrębie Unii Europejskiej powyżej 1 500 km oraz inne loty o długości od 1 500 km do 3 500 km Katowice – Madryt 400 Euro
Wszystkie pozostałe loty Warszawa – Chicago 600 Euro

O czym należy pamiętać:

– odszkodowanie przysługuje dla każdego pasażera, czyli np.: każdego z członków czteroosobowej rodziny.

– awaria samolotu nie jest siłą wyższą i przewoźnik nie może z tego powodu uwolnić się od odpowiedzialności,

– można się domagać odszkodowania w ciągu trzech lat od feralnego lotu,

– linie lotnicze mogą zaproponować rekompensatę w postaci voucherów, przelotu pierwszą klasą lub kredytu do wykorzystania. Pasażer może się zgodzić na to, ale absolutnie nie musi i może domagać się gotówki,

– linie lotnicze nie odpowiadają jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych np.: załamanie pogody, wybuch wulkanu, zamach terrorystyczny etc.

Jak odzyskać odszkodowanie

W pierwszej kolejności należy skierować reklamacje do przewoźnika. Większość z nich na swoich stronach internetowych ma stosowne formularze. Co prawda wielu z nich w odpowiedzi będzie się starało usprawiedliwić opóźnienie i zaproponować częściową rekompensatę. Wtedy jednak, należy twardo pozostać przy swoim stanowisku i domagać się wypłaty pełnego odszkodowania w wybranej przez nas formie. Jeżeli droga polubowna nie pomoże, należy złożyć skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Formularz znajdziemy na stronie www.ulc.gov.pl. A jeżeli nawet interwencja urzędu nie pomoże zostaje nam sąd powszechny, gdzie możemy pozwać nierzetelnego przewoźnika.

Na rynku funkcjonuje już sporo firm wyspecjalizowanych w odzyskiwaniu odszkodowań od linii lotniczych. Warto jednak pamiętać, że powierzenie im sprawy będzie się wiązało z konieczności zapłaty prowizji w wysokości od 20 do 50% odszkodowania netto. Dlatego należy sumiennie przeczytać regulamin przed powierzeniem swojej sprawy pośrednikowi.

Na koniec, mała zagadka. Jakie linie lotnicze były najpunktualniejsze na świecie w 2016 roku? Hawaiian Airlines. I właśnie tymi liniami, wielu bezpiecznych i punktualnych lotów, Państwu życzę.

Przeczytaj poprzedni wpis:
miedzynarodowe zamowienia publiczne szkolenie
Szkolenie – Międzynarodowe Zamówienia Publiczne 21 marca 2018r.

Wielkopolska Grupa Prawnicza serdecznie zaprasza Państwa na szkolenie z zakresu międzynarodowych zamówień publicznych, które odbędzie się już 21 marca 2018r....

Zamknij